WO2-conflicarcheologie in Fins Lapland

Legacies of Conflict: conflictarcheologie en erfgoedonderzoek in Fins Lapland (Kilpisjärvi, Enontekiö)

Veldwerk in Kilpisjärvi, augustus 2019

Dit initiatief bouwt verder op het Lapland’s Dark Heritage project via een kleine startfinanciering van de Universiteit van Helsinki. Het Legacies of Conflict project brengt het Fins team samen met onderzoekers uit de Universiteiten van Utrecht en van Gent, en snijdt de volgende thema’s aan: we combineren analyse van WO2-luchtfoto’s uit de archieven met hedendaagse lidar-data om een grondig overzicht te maken van de restanten uit de Tweede Wereldoorlog in het gebied, en controleren dit via gericht terreinwerk; we vergelijken en confronteren deze inventaris met de officiële erfgoedlijsten en herdenkingselementen in de regio, om de selectieve manier bloot te leggen waarop erfgoed ontstaat; en we brengen persoonlijke herinneringen en verhalen in kaart over WO2 bij de plaatselijke bevolking. Op deze manier proberen we te begrijpen hoe lokale en persoonlijke getuigenissen verschillen van en zich verhouden tot de ‘officiële’ en wetenschappelijk geconstrueerde erfgoedlandschappen – dit zijn zogenaamde ‘counterscapes’. Het studiegebied voor dit startproject is Kilpisjärvi.

De financiering vanuit de Universiteit van Helsinki (Future Fund) is er om initiatieven te ondersteunen die kunnen uitgroeien tot grotere projecten via gemeenschappelijke projectaanvragen. We hopen dus het Legacies of Conflict project verder uit te bouwen.

Team

• Vesa-Pekka Herva, Wesa Perttola, Oula Seitsonen, Suzie Thomas (Universiteit Helsinki)
  • Birger Stichelbaut, Wouter Gheyle, Guy De Mulder (Universiteit Gent)
  • Gertjan Plets (Universiteit Utrecht)